مضرات سیگار

بیمارانی که سیگار میکشند سرعت تشکیل پلاک باکتریالی در آنها زیاد است و همین امر باعث تسریع در بیماری لثه می شود.کشیدن سیگار می تواند موجب بیماری لثه شود و به علت کاهش میزان اکسیژن ، خون رسانی مفید به لثه را کاهش میدهد  و به همین علت امکان بروز عفونت در لثه افزایش می یابد. بیماری لثه به علت صدمه به انساج  نگهدارنده دندان  شامل انساج  پریودنتال و استخوان، مهمترین عامل لقی دندان در بزرگسالان به ویژه افراد سیگاری است
 چگونه کشیدن سیگار موجب سرطان دهان می شود؟
بسیاری از مردم می دانند که کشیدن سیگار موجب بروز سرطان ریه و نای می شود اماهر ساله هزاران نفر از مردم به علت ابتلا به سرطان دهان می میرند  .
بعضی از مردم هنوز نمی دانند که کشیدن سیگار مهم ترین عامل بروز سرطان دهان است. گرما ومواد شیمیایی موجود در دود سیگار موجب تغییراتی در مخاط دهان شده و زمینه ابتلا به سرطان مخاط دهان را فراهم می کند.
 سیگار چگونه بر سلامتی دهان و دندان تاثیر گذار است؟
در حال حاضر همه مردم می دانند که سیگار برای سلامتی مضر است و کشیدن سیگار می تواند موجب بیماری های زیادی برای افراد شده ودر بعضی از موارد هم منجر به بروز بیماری های جنینی و وراثتی شود. اما از صدمات سیگار به محیط دهان ، لثه ها و دندان ها آگاهی کافی وجود ندارد.

کشیدن سیگار موجب تغییر رنگ دندان ها، بیماری های لثه، لق شدن دندان ها ، بوی بد دهان و سرطان دهان می شود.
یکی از اثرات کشیدن سیگار تغییر رنگ دندان وایجاد لکه های رنگی بر روی دندان ها است.
رنگدانه ها بر اثر دود ناشی از سیگار و نیکوتین به وجود می آیند . این مواد می توانند دندان ها را در مدت بسیار کوتاهی زرد کنند و افرادی که سیگار می کشند در مدت کوتاهی دندان های قهوه ای خواهند داشت.

🚭 دندانپزشک چه کمکی به افراد سیگاری می تواند بکند؟

انجام معاینه دوره ای و منظم و کنترل دندان ها و لثه ها و سلامتی محیط دهان از وظایف دندانپزشک است.
دندانپزشک می تواند گونه ها، زبان و گلو را معاینه کند و علائم خطرناک و زخم های دهان را کنترل کند.